پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

۴ روز تا پایان مهلت ساختمان‌های ناایمن‌ مشهد | هزینه ایمن‌سازی یک بیستم زیباسازی

  • کد خبر: ۳۴۵۸۳
  • ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
۴ روز تا پایان مهلت ساختمان‌های ناایمن‌ مشهد | هزینه ایمن‌سازی یک بیستم زیباسازی
۱۹ مجتمع  و مرکز تجاری و درمانی بسیار پرخطر در شهر وجود دارند.
امیررضا وثوقی/شهرآرانیوز - از مهلت دوهفته‌ای شهردار مشهد به مجتمع‌های تجاری، بازار‌ها و مراکز درمانی ناایمن برای مراجعه و دریافت تأییدیه‌های ایمنی، تنها ۴ روز زمان باقی مانده است.
 
بهانه شهردار مشهد نیز برای این اولتیماتوم نیز حادثه آتش سوزی مرکز درمانی سینا در تهران و جان باختن ۱۹ نفر از پایتخت نشینان در این حادثه بود. شهردار مشهد ۱۶ تیرماه با پستی در اینستاگرام خود از عزم مدیریت شهری برای برخورد با ساختمان‌های بلندمرتبه و ناایمن، طی ضرب الاجلی دوهفته‌ای خبر داد.
 
محمدرضا کلائی اعلام کرد: «یکی از دغدغه هایم ارتقای امنیت برای شهروندان در شهر بود و به همین دلیل سعی کردیم تا هیچ چشم پوشی‌ای درباره مشکلات مجتمع‌های تجاری، اداری، برج ها، مراکز درمانی، آموزشی و ساختمان‌های مهم نداشته باشیم.»
 
از مهلت دوهفته‌ای شهردار مشهد به متولیان بنا‌های ناایمن شهر، ۴ روز باقی مانده است تا آن‌ها بتوانند تأییدیه لازم معاونت شهرسازی و معماری و سازمان آتش نشانی را برای تأیید ایمنی بنا‌های خود دریافت یا لااقل با قول و قراری محکم، ایمن سازی این ساختمان‌ها را آغاز کنند.

در این راستا مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد درباره برخی از اقدامات این سازمان در روز‌های گذشته و همچنین نحوه بررسی این ساختمان‌ها و اقدام اساسی شهرداری مشهد پس از پایان فرصت دوهفته‌ای به شهرآرا گفت: اکنون ۱۳ مجمتع تجاری، ۳ مجتمع مسکونی و ۳ بیمارستان بسیار پرخطر در شهر مشهد وجود دارند.

امیر عزیزی گفت: در روز‌های اخیر ۹ مجتمع تجاری، ۳ بیمارستان و ۳ مجتمع مسکونی توسط کارشناسان این سازمان بازرسی شدند.

عزیزی در تشریح ساختمان‌های ناایمن گفت: ۲ نوع ساختمان ناایمن در شهر وجود دارد؛ یکی ساختمان‌های در حال بهره برداری و دیگری مجتمع‌هایی که هنوز به بهره برداری نرسیده است. وی گفت: در سال ۹۸ از همه مجتمع‌های در حال بهره برداری بازرسی کردیم و اکنون نیز طی یک نوبت بازرسی دیگر از این مجتمع‌ها متوجه شدیم که تغییر چشمگیری در بحث ایمن سازی نداشته اند.

بازرسی مداوم از ساختمان‌های در حال ساخت
وی افزود: پس از اخطاریه و ارسال رونوشت به دادستانی، در صورت تشکیل نشدن پرونده ایمنی برای این مکان ها، پیگیر اقدامات قضایی و پلمب و معرفی این مجتمع‌ها به شهروندان خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری با اشاره به اینکه تعداد بازرسی‌ها از ساختمان‌های در حال ساخت چندین برابر پروژه‌های بهره برداری شده است، اظهار کرد: ساختمان‌های در حال ساخت را به صورت ممتد بازرسی خواهیم کرد تا به تدریج این ساختمان‌ها به ایمنی مدنظر سازمان آتش نشانی برسند.
عزیزی گفت: پس از پایان فرصت دوهفته‌ای به مالکان این مجتمع‌ها و با تجمیع دیدگاه‌های مختلف درباره بهترین شیوه برای پیشگیری از ادامه این روند، از طریق رسانه ها، انتشار در فضای مجازی و نصب بنر و تابلو در ورودی این مجتمع ها، ناایمن بودن آن‌ها را به اطلاع شهروندان می‌رسانیم.


هزینه ایمن سازی، یک بیستم هزینه زیباسازی
وی هزینه ایمن سازی این مجتمع‌ها را یک بیستم هزینه میلیاردی صرف شده در این مکان‌ها دانست و تأکید کرد: مالکان این پروژه‌ها و انبوه سازان در کنار میلیارد‌ها هزینه‌ای که برای بحث زیباسازی و دیگر خدمات این مجتمع‌ها انجام می‌شود، در موضوع ایمن سازی این مجتمع‌ها حساسیت به خرج دهند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد با بیان اینکه نباید همه بار مسئولیت ایمن سازی روی دوش آتش نشانی باشد، افزود: از لحاظ قانونی مهندسان ناظر وظیفه دارند که اگر هرگونه مغایرت ایمنی در ساختمان‌های در حال ساخت مشاهد شد، موارد یاد شده را به صورت مکتوب به سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری‌ها اعلام کنند.

وی ادامه داد: اگر مهندسان ناظر بر رسالت اصلی خود که نظارت بر اجرای درست نقشه‌ها باشد عمل کنند، بی شک مباحث ایمنی در بسیاری از پروژه‌های بزرگ در آینده دچار مشکل نخواهد شد.


زیست خاور، ناایمن از قدیم الایام
مدیرعامل سازمان آتش نشانی در توضیح موانع پیش رو برای ایمن سازی ساختمان‌های قدیمی گفت: مجتمع‌های در حال بهره برداری نسبت به مجموعه‌های تازه ساز باید هزینه بیشتری برای بحث ایمن سازی صرف کنند؛ به همین دلیل ایمن سازی در این مکان‌ها با وجود اهمیت بالای آن‌ها با مشکلات و مسائل جانبی مواجه است. عزیزی با اشاره به مجتمع زیست خاور افزود: آتش سوزی سه شنبه این مجتمع جزئی و در ساعت تعطیلی مجتمع و موقعیت مکانی غرفه پارچه فروشی در طبقه منفی یک، می‌توانست آسیب‌های بسیار بیشتری را هم در پی داشته باشد.

وی تأکید کرد: سال‌های متمادی است که پیگیر بحث ایمنی مجتمع زیست خاور هستیم و هیئت مدیره این مجموعه نسبت به گذشته برای ایمن سازی زیست خاور حساس‌تر شده است، اما با وجود برگزاری جلسات فراوان و ارائه راهکار‌های مختلفی به آن ها، متأسفانه تاکنون اتفاق خاصی در حوزه ایمنی در این مجموعه بزرگ نیفتاده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->